Festival » Invitaţi

Cvartetul Arcadia – Ana Török, Răsvan Dumitru, Traian Boală, Zsolt Török – s-a format în anul 2006, pe băncile Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, la clasa de muzică de cameră a profesorului Nicuşor Silaghi, membru al reputatului Cvartet Transilvan. În acelaşi an au câştigat Premiul I la Concursul din cadrul Festivalului Mozart desfăşurat la Cluj. Preocupaţi de extinderea continuă a orizontului lor interpretativ, cei patru instrumentişti au participat la o serie de cursuri de măiestrie, atât în România, cât şi în străinătate, care le-au prilejuit contactul cu ansambluri renumite, precum cvartetele Belcea, Ad Libitum, Artis, Voces, Bartók şi Alban Berg. În urma unei susţinute colaborări cu ECMA (European Chamber Music Academy), începute în anul 2008, Cvartetul Arcadia a devenit, în aprilie 2009, membru al acestei prestigioase organizaţii. În acelaşi an au participat la primul lor concurs internaţional – „Gianni Bergamo” Classic Music Award (Lugano, Elveţia), unde au câştigat Premiul II (premiul I nefiind acordat), după care a urmat prima ediţie a Internationales Kammermusikwettbewerb din Hamburg, unde succesul a fost deplin: Premiul I, Premiul Special „Johannes Brahms” şi Premiul Special „Felix Mendelssohn-Bartholdy”. Anul 2012 a marcat un nou succes răsunător: Premiul I la prestigiosul Wigmore Hall London International String Quartet Competition, precum şi Premiul Fundaţiei Esterházy şi Premiul „Beethoven”. Aceste distincţii le-au deschis porţile marilor centre muzicale ale Europei, fiind invitaţi să concerteze la Viena, Londra, Paris, Hamburg, Graz. În 2014 un nou succes consolidează poziţia acestei tinere formaţii în topul cvartetelor de elită pe plan mondial – un nou premiu I, de data aceasta la Concursul Internaţional de la Osaka, Japonia. În acest an formația aniversează 10 ani de la înființare. La această ediție a Festivalului vor evolua într-o distribuție restrânsă: trio de coarde.

Elizabeth Askren a studiat pian și dirijat la Juilliard School, Oberlin Conservatory, și la Conducting Institute of Bard în SUA. Printre instituțiile europene în care s-a perfecționat se numără Schola Cantorum și Ecole Normale de Musique din Paris. Actualmente efectuează studii doctorale la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, având ca temă de cercetare influența muzicii lui Debussy asupra lucrărilor orchestrale și de operă ale lui Béla Bartók. A participat la numeroase cursuri de măiestrie în America de Nord (Canada’s National Arts Centre Orchestra Conducting Institute, Cabrillo Festival, Tanglewood, BUTI) și Europa (Hochschüle für Musik Wien, Salzburg Mozarteum Sommerakademie). Printre mentorii săi se numără Janos Fürst, Kenneth Kiesler și Byron Janis. Familiarizată atât cu repertoriul simfonic cât și cu cel de operă, Elizabeth Askren a lucrat ca dirijor sau dirijor asistent la pretigioase instituții europene: Théâtre du Châtelet, Théâtre des Champs Elysées, The Concertgebouw, și a fost invitată să dirijeze importante orchestre, ca London Symphony, Orchestre de Chambre de Paris, Royal Philharmonic Orchestra, sau Orchestre Symphonique de Bretagne. În stagiunea 2015-2016 a debutat la Opera din Toulon și la Opera Națională Română din Cluj.

Violonista Melinda Béres s-a născut la Târgu Mureş. A urmat cursurile Liceului de Muzică din localitate, apoi a studiat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa profesoarei Victoria Nicolae. Este laureată a concursurilor naţionale ale liceelor de artă în perioada 1985–1988, precum şi a concursurilor internaţionale „Constantin Silvestri” (Târgu Mureş) şi „Carl Flesch” (Ungaria). S-a perfecţionat cu artişti renumiţi, precum Jaap Schroeder, Sándor Végh, Devics Sándor, Alexandru Gavrilovici, Trio Čadek, Jacques Saint-Yves, Ferenc Gábor, Mira Glodeanu (vioară barocă). A susţinut recitaluri în ţară şi în străinătate (Germania, Ungaria, Polonia, Austria, Elveţia, Spania, Suedia, Franţa, Rusia, Belgia). Pe lângă numeroasele formații camerale în care activează, cântând atât pe instrument modern cât și pe vioară barocă, Melinda Béres a concertat ca solistă alături de orchestrele filarmonice din Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Sibiu şi Oradea, Orchestra de Cameră a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, precum şi Orchestra Radio din Budapesta. În prezent este conferenţiar universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, unde a obţinut şi titlul de Doctor în muzică cu lucrarea „Cvintetul de coarde. Ipostazele mozartiene”.

Dana Borşan, solistă concertistă a Societăţii Române de Radiodifuziune, şi-a început studiile muzicale la Liceul de Muzică din Cluj, sub îndrumarea profesorilor Petru Florian şi Georg Sava, urmând apoi cursurile Conservatorului din Bucureşti în clasa pianistului Gabriel Amiraş. Un rol important în formarea sa artistică l-a avut participarea la cursurile de măiestrie susţinute de celebrii pedagogi Hélene Boschi şi Hans Leygraf. Talentul de excepţie al artistei a fost remarcat de la primele sale apariţii scenice, pianista obţinând numeroase distincţii la concursuri naţionale şi internaţionale – Varşovia, Zwickau, Viena. Activitatea sa solistică se desfăşoară pe cele mai importante scene din ţară, precum şi în turnee efectuate în Bulgaria, Cehia, Germania, Ungaria, Italia, Rusia, Slovacia, Marea Britanie. La acestea se adaugă o serie de înregistrări de succes la casele de discuri din România şi Germania, dintre care se remarcă în mod deosebit integrala concertelor pentru pian de Mozart în compania Orchestrei Naţionale Radio din Bucureşti. În paralel cu activitatea concertistică, solista desfăşoară o prestigioasă carieră didactică, fiind profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Dana Borşan a susţinut cursuri de măiestrie la prestigioase instituţii de învăţământ muzical, cum sunt Conservatorul Naţional din Paris sau Universitatea de Muzică din Viena şi este deseori invitată în juriile unor concursuri internaţionale de mare prestigiu – Concursul Grieg de la Oslo, Concursul tinerilor pianişti chinezi din Hong Kong, Concursul Enescu. Printre absolvenții săi se află tineri artiști afirmați în viața muzicală, atât în țară cât și peste hotare.

Pianist și dirijor, Vlad Iftinca și-a început educația muzicală la Iași, sub îndrumarea pianistei Adriana Bera. La 15 ani a fost acceptat la Școala Superioară de Muzică „Reina Sofia” din Madrid, în clasa renumitului pianist și pedagog Dmitri Bașkirov. Următoarele etape ale evoluției sale artistice s-au desfășurat în SUA, la New York, unde a urmat două masterate la instituții celebre de învățământ muzical: Mannes College și Juilliard. A fost angajat imediat după terminarea studiilor la Opera Metropolitan, unde lucrează și în prezent ca maestru corepetitor și dirijor asistent. În perioada 2007-2014 a coordonat programul Lindemann Young Artists Development Program al Operei Metropolitan. A colaborat în recitaluri camerale cu mari artiști – Kiri Te Kanawa, Thomas Hampson, Luca Pisaroni, Isabel Leonard, Erin Morley – pe importante scene din America, Europa și Asia. Printre dirijorii cu care a lucrat se numără nume celebre ca James Levine, Sir Andrew Davis, Valery Gergiev, Gianandrea Noseda, Marco Armiliato. A dirijat la rândul său opere de Rossini, Donizetti, B. Briten, în SUA, Canada, Mexic și în Europa, la Frankfurt și Düsseldorf. În stagiunea 2014-2015 a colaborat în calitate de dirijor cu regizorul Andrei Șerban la realizarea spectacolului Lucia di Lammermoor de Donizetti, la Opera Națională din Iași. Vlad Iftinca este laureat al primei ediții a Concursului de interpretare din cadrul Festivalului Mozart de la Cluj.

Lidia Dalma Kovács a studiat mai întâi pianul la Liceul de Muzică „Sigismund Toduță” din Cluj-Napoca, iar apoi s-a îndreptat către dirijat, absolvind cursurile de licență și de masterat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”. Și-a început activitatea dirijorală de timpuriu, în colaborare cu diverse coruri, urmând ca din anul 2012 să devină dirijor fondator și permanent al orchestrei Agile a Asociației Studenţilor Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”. Lidia Dalma Kovács s-a afirmat și ca dirijor moderator în cadrul programului de muzică clasică pentru copii DoReMiStart! al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”. În această calitate a moderat cu succes concertele educative pentru copii Carnavalul animalelor, Bagheta Fermecată, Vine, vine primăvara, Punguţa cu doi bani, Melodia Costumată, Cenuşăreasa. În prezent este asistent doctorand la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” şi îşi continuă activitatea ca profesor de pian și dirijor al corului de copii la Liceul Teoretic „Báthory István”.

Diana Ligeti și-a început educația muzicală la Cluj, remarcându-se de la o vârstă fragedă ca un talent deosebit. A absolvit cursurile Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” la clasa de violoncel a profesoarei Ilse Herbert-László, apoi a studiat la Conservatorul Național din Paris, unde i-a avut ca profesori pe Klaus Heitz – violoncel, și Cristian Ivaldi – muzică de cameră. Este și deținătoarea unei diplome în muzicologie la Universitatea Sorbona. Remarcată de către Yehudi Menuhin, Diana Ligeti a studiat în perioada 1994-1995 la Academia Menuhin de la Gstaad (Elveția). A obținut numeroase premii la concursuri importante de violoncel și de muzică de cameră: Premiul I la Concursul de violoncel de la Douai, în 1992, Premiul I la Concursul de muzică de cameră de la Osaka (cvartet) și la Forumul Muzical din Normandia. A susținut concerte în România, Italia, Franța, Germania, și a participat la festivaluri în Japonia, Israel, Belgia, Elveția. Este membră a Trio-ului și a Cvartetului Ligeti și a ansamblului Musique oblique, cu care a făcut mai multe înregistrări premiate de critica muzicală. Diana Ligeti este profesor la Conservatorul Național Superior din Paris.

Născută în Germania, într-o familie de muzicieni ruși, Alissa Margulis a studiat la Köln, Bruxelles și Viena. Prima ei apariție publică a avut loc alături de soliștii Orchestrei Simfonice din Budapesta când avea doar șapte ani. De atunci, a cântat alături de numeroase orchestre precum Camerata Switzerland, Kremerata Baltica, Orchestra Simfonică din Düsseldorf, Orchestra Simfonică din Ierusalim, Südwestrundfunk, Norddeutscher Rundfunk și Westdeutscher Rundfunk sau Orchestra Națională din Lorraine. Alissa Margulis este o interpretă entuziastă de muzică de cameră, iar printre partenerii ei de scenă se numără Martha Argerich, Yuri Bashmet, Julian Steckel, Ivry Gitlis, Gidon Kremer, Mischa Maisky, Lilya Zilberstein, Paul Badura-Skoda, Polina Leschenko. Printre festivalurile la care a participat până în prezent se numără Festivalul de Muzică de Cameră din Ierusalim, Wiener Festwochen, Lockenhaus, Festivalul Menuhin din Gstaad, Davos, Tours, Schleswig-Holstein, Verbier sau Maggio Musicale Fiorentino. Din 2005 și până în prezent, Martha Argerich a invitat-o să cânte în fiecare an la Festivalul său Progetto din Lugano.

Răzvan Popovici s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat apoi la Salzburg, Paris şi Freiburg, cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ. A cântat ca solist pe importante scene europene, precum Filarmonica din Köln, Festspielhaus Baden-Baden, Theatre-des-Champs-Elysée din Paris. A colaborat cu mari artiști – Konstantin Lifschitz, Natalia Gutman, Alexander Lonquich, Rainer Kussmaul, Radovan Vlatkovic, Daishin Kashimoto, Mihaela Ursuleasa, Gilles Apap, Thomas Demenga. Răzvan Popvici este invitat la festivaluri din întreaga lume, cum ar fi Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Schwetzinger Festspiele, Harrogate Festival, Ferrarra Musica, Boswil Musiksommer, Oxford Chamber Music Festival, Kobe Music Festival. Printre sălile în care a cântat se numără South Bank si Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim, Prinzregententheater şi Gasteig din München, Musashino Hall din Tokio, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, Carnegie Hall din New York. El este iniţiatorul şi directorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Traunstein, Germania, al seriei de concerte de muzică de cameră „Pelerinages” din München şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo din Bucureşti. Concertează regulat în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro.

Valentin Uryupin s-a afirmat ca unul dintre cei mai versatili tineri muzicieni ai generației sale. Laureat al concursurilor internaționale de clarinet de la Geneva, München – ARD, Beijing, Pretoria și Ghent, pentru a numi doar câteva, Valentin Uryupin este și un apreciat dirijor, afirmat atât în domeniul operei cât și în repertoriul simfonic. A fost invitat să dirijeze la Teatro Real din Madrid, RTE Symphony Orchestra din Dublin, la Ostrava Philharmonic în Republica Cehă, precum și la importante instituții din Rusia, Ukraina, Belarus și Kazahstan. În 2015 a asigurat acompaniamentul secțiunii vioară din cadrul Concursului Internațional Ceaikovski de la Moscova. Este dirijor peramanent al Teatrului de Operă și Balet din Perm și al orchestrei MusicAeterna. Este de asemenea permanent guest conductor al Operei din Novosibirsk, al Orchestrei Simfonice de Stat „New Russia” și al Orchestrei Radio din Minsk (Belarus). În 2015 a devenit dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Rostov. Valentin Uryupin este fondator al Orchestrei de cameră „Arpeggione” din Moscova, cu care a efectuat numeroase turnee în Asia și a concertat în Sala Mare a Conservatorului Ceaikovski din Moscova.

Remarcată ca un talent de excepţie în tânăra generaţie de pianişti români, Aurelia Vişovan a fost eleva profesoarei Gerda Türk la Liceul de Muzică din Cluj. Şi-a continuat studiile la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” sub îndrumarea Adrianei Bera, apoi la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, în clasa profesorului Martin Hughes. În ultimii ani s-a orientat și spre instrumentele istorice, studiind în paralel clavecinul cu profesorul Gordon Murray. Este deţinătoarea mai multor premii naţionale şi internaţionale, printre care şi Premiul I la Concursul Mozart de la Cluj, în anul 2007. A susţinut numeroase concerte şi recitaluri în România, Austria, Germania, Italia, Japonia. A urmat cursuri de măiestrie cu nume mari ale pedagogiei pianului: Robert Levin, Adzrej Jashinski, Sontraud Speidel. Aurelia Vişovan a fost în repetate rânduri bursieră a Fundaţiei Sonoro, având posibilitatea să lucreze şi să cânte împreună cu muzicieni de prestigiu – Diana Ketler, Alexander Sitkovietzki, Răzvan Popovici. Printre succesele sale se numără apariţia ca solistă în concertul de deschidere a celei de a XX-a ediţii a Festivalului Mozart de la Chemnitz, precum şi interpretarea Concertului nr. 2 de Ceaikovski pe scena Filarmonicii din Berlin. În 2014, Aurelia Vişovan a debutat pe scena prestigiosului festival „Toamna Muzicală Clujeană”, sub bagheta dirijorului Horia Andreescu. În același an a obţinut premiul I la Concursul Internaţional de la Graz. Au urmat alte concursuri încununate de succes: Premiul I la Concursul Internațional de Pian „Ciudad de Huesca”, Spania, Premiul I la Concursul Internațional de Pian „Santa Cecilia” din Porto, Premiul III și Premiul Special pentru cea mai bună interpretare a unei piese contemporane la concursul „Jean Francaix” de la Paris și Premiul II la Concursul Internațional de Clavecin „Paola Bernardi” de la Bologna.

Născut în 1981, Noam Zur s-a remarcat ca unul dintre cei mai talentaţi tineri dirijori ai Israelului. A studiat la Academia de Muzică din Tel Aviv şi a participat la cursuri de măiestrie, la seminarii susţinute de dirijori şi profesori ca Zubin Mehta, Jorma Panula, Ilya Musin şi Neeme Järvi, iar din 2003 a participat la forumul de dirijat organizat de Deutscher Musikrat din Germania. După o carieră în ascensiune, în cadrul stagiunii 2013/2014, Noam Zur a debutat la pupitrul WDR Rundfunkorchester, Philharmonie Südwestafalen (Germania), al Orchestrei Simfonice şi Filarmonicii din Pilsen (Cehia), al Orchestrei Simfonice din Dubrovnik şi al Filarmonicii „Arthur Rubinstein” din Łódź. Printre cele mai importante concerte din această stagiune, se numără debuturile cu WDR Rundfunkorchester (Köln), Louisville Orchestra (Kentucky) şi Orchestra de Cameră din Bari. În aprilie 2015, a debutat la Opera de Stat din Gdansk, iar în mai, la pupitrul Württembergisches Kammerorchester Heilbronn. În aceeaşi stagiune, 2014-2015, dirijorul şi-a extins activitatea în America Centrală şi America de Sud: a fost invitat pentru o serie de cursuri la Universitatea UNCUYO din Mendoza şi la Universitatea Naţională de Arte din Buenos Aires. A fost invitat, de asemenea, la pupitrul Orchestrei din Xalapa (Mexic). Până în anul 2015 Noam Zur a fost dirijorul principal al Kammerphilharmonie Frankfurt, iar din iulie 2015 a devenit directorul artistic al Festivalului de Operă „Tino Pattieri” din Dubrovnik.